RIWAYAT TOGA SIMAMORA

HATA PATUJOLO

Sai marbingkas do nauli marbossir do naroa, marmula lao gabe marsingkam lao russur. Umpasa on do na menyelimuti ngolutta di hajolmaon di portibion. Arti ni umpasa on ima “asa mangula ma jolma I huhut martangiang”.
Dipatuduhon pandohanon do muse ima macam ni angka pangalaho, harohaon nang parbinotoan. Pangalaho (sehat, ringgas, malas, gompis, gale, dll), Harohaon (jujur, haposan, sadis, dll) Parbinotoan (akal budi, olo belajar, olo mangajar). Natolo bagian on saling jalin-menjalin satu sama lain, jala ondo na songon mesin penggerak kodrat ni jolma i laho mangula ulaon. Ikkon do mangula jolma i, ai parenta ni Tuhan do i, nasa sao olo mangula unang mangan ibana.   Boha do tahe…, molo nungnga mangula iba pasti do berhasil?? Berhasil manang  gagal mamereng di ujungna songon parbue ni Torop.Alaiikkon do mangula asa unang adong sumolsol dipudi.

Tarsongon i ma nang au angka amang dohot dainang, huhilala do bahwa pametmet hu dope au laho pasahathon riwayat on. Alaina songon amanah do on ditonga-tonga ni keluarga besar Toga Simamora. Ale angka amanami asa lean hamu ma jolo izin tu au sebagai anakkon muna (generasi penerus) laho mandok sidohon on. ttong Andorang so sahat dope pandohan on tu intina jumolo ma hita marsijale-jale taringot tu isara, parsaoran dohot paradaton  na ta ihut-ihut sian opputta na parjolo i. Isara ima pangalaho manang na bakko ni oppu i (kerukunan).

Amang Inang para pembaca panangi-nangi na ni hormatan. Tuat raja i martukkot sialagundi, adat ni opputta sijolo-jolo tubu ihuthononhon sian pudi

TUAN SORBA NI BANUA MANGOLI SIBORU BASO PAET

 Di tingki harajaon ni Majapahit, borhat do oppu i Tuan Sorba ni Banua maninggalhon huta dohot sude anakkon na. borhat ma ibana tu Padang Lawas (Medan Perang) mangalo musu i, ai Raja do ibana jala Pangulima. Dung sonang (aman) mulak ma ibana tu huta Pusuk Buhit alai diboan ibana do sada boru-boru nagabe dongan saripena  paduahon jala digoarai doi si Boru Baso Paet (mangihuthon goar Majapahit/suku Jawa).

Dapot ma di tikki na jumping ma di taonna gok ma dibulanna tubuan anak ma inang si Borubasopaet tubu ma sada anak dibahen ma goarna  “Toga Sumba”. Dilaon-laon ni ari ditaon namangihut, martinodohon ma Toga Sumba dibahen ma goarna “Toga Sobu”.

Nungnga maria-ria roha ni inang si Borubasopaet ai nungnga adong dua anakna, dirohana nungnga adong Pareleng-elenganna. Di ida Tuhan i do roha ni inang i, lobi sian napiningkiran ni rohana dilehon dope sada nai anak di ibana. Martinodohon ma muse Toga Sobu dibahen ma goarna “Toga Naipos-pos”. Jadi nungnga tung pos situtu roha ni inang si Borubasopaet tu Tuhan Debata Jahowa.

PINOMPAR NI TUAN SORBA NI BANUA

Limahian do anak ni oppu i Tuan Sorba ni Banua sian inang na parjolo di oli, imana namargoar :Si Bagot ni Pohan, Si Paet Tua, Silalahi Sabungan, Si Raja Oloan, Si Raja Huta Lima. Ditamba tolu nai anak sian inang si Borubasopaet jadi pungu ma sude ualu halak (Desa na ualu/ 8 arah mata angin).

Ianggo taringot manang piga boru ni oppu i, dang pola tangkas di surathon riwayat i, ai dang tarsurat boru di bagasan tarombo.Alaimamereng perkembangan zaman, asa tasurathon be ma boru ditarombotta sesuai dengan hak azasi dan emansipasi (Dos do Anak dohot boru).

Alaitutu manurut hasomalan di adat ni Suku Batak namandok : “Molo horbo di Anak ba Lombu di Boru”. Perbandingan ni bagian on songon perumpamaan do i. Ndang boi tutu dos hian, boru i muli do i muse tu anak ni halak. Hamulian nai sebagai anak tong do dapaot bagian sian natorasna. Attong didia do dapot hata na mandok dos..? dingolu siganup ari dohot di kependidikan do i.

TOGA SUMBA MANGOLI

SIBORU PANDAN NAULI BORU NI RAJA LONTUNG

Reng.. reng.. reng.., bagaureng-bagaureng soara nihasapi. Marende ma siteatua “balige ma i nibaligahon, barita mai binaritahon suhuthononhon mai tu angka naposo, si ingoton nama i asa ihuthononna sian pudi.

Nungnga be balga oppui Toga Sumba, jala nungnga pantas marbagas. Diparo Ompui ma (Tuan Sorba ni Banua) hata tu tondong i Raja Lontung. Sada do boru ni Raja Lontung i, Siboru Pandan Nauli do goarna jala nungnga habajuon na boru nai di tingki i. Denggan do dijalo Raja i hata ni Omputtai, di ari naung tiniti saut ma diunjukhon Ompu i Toga Sumba  tu oroanna si Boru Pandan Nauli.

PARTUBU NI

TOGA SIMAMORA DOHOT TOGA SIHOMBING

 Denggan do parsaripeon ni Ompu I sahat tu na sarimatua nasida, jala tubuan anak do nasida 2 lahi-lahi. Si angkangan I margoar Toga Simamora, si anggian I margoar Toga Sihombing. Tarsurat do goar on di ende Tarombo ni si Raja Lontung ima karangan ni Nahum Situmorang, didok disi : “Lontung sia sada ima pasia boruna sihombing simamora”

 

HATORANGAN NI PARTALIAN NI TOGA SIMAMORA

 DOHOT TOGA SIHOMBING TU MARGA LONTUNG

Pandohan on tung mansai porlu do patorangon di tonga-tongatta asa unang gabe timbul akka pendapat-pendapat na simpang siur.

Ianggo boru ni si Raja Lontung I sada do! Digoari disi Sihombing Simamora ianggo sebenarna Simamora do na sihahaan. Tinodohon ni Toga Simamora do Toga Sihombing songon on ma Alana asa denggan do begeon struktur sajak ni Ende i.

Simpang siur pendapat ni torop halak taringot tuson adong do mandok Boru Lontung I (Siboru Pandan Nauli) di oli Toga Sihombing dung mate Toga Sihombing I dibuat (dipareak) Toga Simamora ma boru Lontung I ninna. Dao mai…! Ndang songon I na sasintongna. TogaSumbado mangoli Boru Lontung  (si Boru Pandan Nauli), Inang ni Toga Simamora dohot Toga Sihombing do si Boru Pandan Nauli. Bilangan namandok sada (Sihombing Simamora) Toga Sumba do na tinembakna.

Godang berpendapat bilangan dua na mandok Sihombing Simamora, asa cocok ma nian tutu tu 7 halak anak ni si Raja Lontung I (7 + 2 pas mai =9).Antungmolo songoni, ai dohot do amanta I, Raja i,  Tubu ni inanta I beha nda nungnga lobi sada….? Tadapoti ma dibagasan rohatta be.

TOGA SIMAMORA

MAMBUAT BORU SARIBU RAJA

            Hasomalon do di Suku Batak, songon na nidok ni umpasa on :

“Anak Jolong Berkeris, Gadis Jolong Bersubang”,

Songon Ompuna,  Toga Simamora Nungnga be doli-doli selaku pahompu siahaan ma i  di inang Siboru Baso Paet, jala anak siahaan sian inang boru lontung (Boru Pandan Nauli). Sai gumodang do perhatian ni natorasna tuson, ujungna saut ma dipaorohon Ompunta Toga Simamora tu boru Saribu Raja.

Ise do buru Saribu Raja on?,  Molo tabereng do tarombo ni suku Batak nomo manang sundut, mamintor di jalo roha do ima hira pahompu ni Raja Bornor. Raja Borbor ima anggi ni Raja Lontung sada ama do nasida alai dua inang.

Dungi dapot ma ari na binuhul saut ma di unjukhon Omputta Toga Simamora tu oroanna Boru Saribu Raja. Denggan ma tutu parsaripeon ni Ompu i songon nidok ni umpama i ma tutu “Ansimun sada holbung tu pege sangharimpang, manimbung rap tu toru mangangkat rap tu ginjang.

Alaiapala aha do ulaning umbahen pola songon on? “Sial Tak dapat di tolak, untung tak dapat di raih”. Ai nungnga sappulu taon lobi nasida  na marsaripe i,laosso adong di nasida silas ni roha (anak).

Hohom jala serep do roha ni inang boru Saribu Raja dohot Ompu i, Ndang ditahi rohana tu na sirang on. Didok nasida do “Beha bahenon i, nungnga songon on huroa bagian.Laosdidok nasida muse, “di julu ramba bukbak, jala di jae ramba sitonong, molo nungnga nasib manontuhon barat bujur ingkon sitaonon”.

Alaidilaon-laon ni ari, sai marpikkir-pikkir do Omputta Toga Simamora on jadi ditahi rohana muse mambuat boru. Lao ma ibana mandapothon inang boru Saribu Raja,  didok ma hatana: “Inang nabasa, beha do roham di au.., Pasombu on mu nama ahu songon on? Songon sipu-sipu ni baja di paullus-ullus alogo patua-tua badan, pasuda-suda gogo?”. Dung dibege inang boru Saribu Raja hata ni Amanta i, manetek ma iluna jala tangis ma ibana sosomboripi.  Jala do tong dohot Amantai,laosdi umma ibana ma sambubu ni inang i. Ditiop inanta Saribu Raja ma tangan ni Amantai,laosdiumma didokma : “Molo nungnga sian sada ni roham, ise do lomo ni rohami dok ma asa tatopot.Alaitahe beha do molo dung saut hamu, sirangkonon mu do ahu….?”. “Dao mai inang nabasa nungnga pola hu umma sambubumu, tung so jadi siranghononku ho paima so disirang hamatean…” ninna.

TOGA SIMAMORA MAMBUAT BORU

PAHOMPU NI RAJA LONTUNG

Di ari na mangihut borhat ma inang si Boru Pandan Nauli ina ni Toga Simamora i ditombur ma angkadanganna laho tu huta ni tondong na marga Lontung i. Dung sahat tu huta i, marpungu ma angka tondong i sasude. Jala dipaboa ma maksud dohot tujuan umbahen naro ibana. Dipaboa ma disi namangido maen nai do sada bahen pareumaenna, ai nungnga adong di ida ibana nahabajuanna. Dung dibege anak ni Raja Lontung  na 7 halak i hata ni ibotona i marsurak-surak ma nasida. Adong na mengkel-ekkel, adong nasonggak-songgak, adong na mandok anakna nunnga matua borunta uli jala poso. Beccut ma inang Boru Pandan Nauli naeng tangis.Alaididok Sinaga ma : ‘Uang balga-balga soara muna, unang songgahi hamu ibototta i didok halak hita annon naung tenggen, Idama nungnga naeng manetek ilu ni ibototta i, sotung sanga manetek i, annon ndang tartobus hita i dohot bane-bane. Nungnga diboto hamu amak do rere, anak do bere. Pola ma dohonon matua umur 31 taon? Taingot do di tingki patiur baba ni mual nasida, danak dope angka borutta i sude.Laosdidok ma muse : Tole ma ito, godang-godang ma lean sinamot mi tu hami, sadia do diboan ho, pasahat ma di jolo nami on ninna.

Dung sidung makkatai sinaga i, makkatai ma muse si regar didokma : Ndang na muruk  hami da angkang tu ibotottai, hami pe huboto hami do ndang tartobus dohot sanggul bane-bane ilu ni itottai. Ai songon nidok ni umpasa i do “Gumpar mangalo tu basir, Sait manghait tu ngadol ido maksudna. Asa umbalga do dibuat nasida jagal i, ai naung so torop so piga do hita ninna.  Baru pe asa mengkel-ekkel nasida margak-argak. Inang si Boru Pandan Nauli i pe mulak ma muse bohina marsinar-sinar.

Nunnga dapot tikki ari na binuhul borhat ma nasida Toga Simamora, Natorasna dohot sisolhot mangalap boru i Boru Lontung. Jala dohot do inang Boru Saribu Raja magalap anggina i si Boru Lontung ai nasian lomo ni roha na do i.

HATUTUBU NI TOGA PURBA, TOGA MANALU

DOHOT TOGA DEBATA RAJA

  Ai gok ma ditikkina dapot ma di bulanna gabe-gabean ma siboru lontung, ditubuhon ma sada anak lahi-lahi dibahen ompu i ma goarna TOGA PURBA. Ianggo inang boru saribu raja nunnga songon tombak nalimuton ngol-ngolan paima asa tubuan lata simartulan, paima panumpak ni Tuhan.

Denggan ma di jalo inang boru saribu poso-poso i,laosdidokma : “Purba ma ho tutu dihami dohot diangka tinodohonmu, panggora di taroktok hi patulus hatuaon hu”. Di umma ma poso-poso i dilehon ma muse tu inang na.

Dung tubu si Toga Purba timbul ma pikkiran di ompu i Toga Simamora naeng manjae ibana pulik sian bagas ni natorasna sian anggina. Jadi dipaido ma arta bagianna. Dung dipasahat natorasna pangidoanna i dipungka ma hutana di lokasi Tipang Bakkara. Borhatma Toga Simamora, boru saribu, boru lontung dohot poso-poso i tuhuta napinukka nai. Dapot ma muse ditingkina martinodohon ma  Toga Purba dibahen ma goarna Toga Manalu, manurut parasaan ni Ompu i Toga Simamora ai talu do ibana di rohana diarta na nilehon ni amana.Alainang pe songoni sonang do rohana manjalo padiar pe talu maralohon dongan asalma monang maralo musu.

Di Tipang, dihuta na pinungka nai godang do hamaolon-hamaolon dihadapi ompu i. Jolma sai lam tu toropna tano siulaon pe lam tu sompitna, sipata do masa sosak-manosak di angka parbalohan sipata gabe laho tu parbadaan.Alainang pe songoni tetap do tenang ompu i nalao mandiori parbodarian. Gari ada tahe lam ditambai dalan ni pancarian ima nagabe pande bosi. Mardomu ala diida ibana rumah tanggana natole adong muse sipaimaon, lam bergiat ma rohana mambahen persiapan-persiapan. Ai dapot ma muse tingki na tubuan anak ma muse inang boru lontung dibahen ma goarna: Debata Raja alana didok ompui dang mabiar ibana tu jolma alai holan mabiar tu Debata do.

HATUTUBU NI TUAN SOMERHAM

Ianggo inang boru saribu nungnga lam mahiang, bibirna pe nungnga lam pora-pora mangan pe so lakku. Jot-jot do inang i tangis di porlak hundul sasadasa, alai molo nungnga ro si purba, manalu dohot debata raja tu ibana adong ma i namanaek tu tanggurungna, adong mai nahundul tu ampuanna mula ma muse tiur bohi ni inang boru saribu i. Gabe marsak ma roha ni Ompu i marnida inang boru saribu i. alai dang leleng be tikkina molo di ari manogot-manogot sai moyak ma inang i, jala marsiantusan ma ompu i dohot inang boru lontung. Jala didokma asa unang be dohot inang boru saribu i tu balian, hatop pe nasida mulak sian balian laho mangaloppa jala di oloi inang i do songo ni.

Di ari namangihut muse, di boan Ompu i ma inang biru saribu tu si Baso na adong di huta i. jadi dung diparesi sibaso i didokma “ Ndang sahit on las ni roha godang do, sehat-sehat do napinarorot ni bortianmu ninna”. Las ma roha ni Ompu na dua i mulak tu jabu. Anngo di roha ni akka na torop nahaloton do inang i. Jumpa ditingkina ditubuhon inang boru saribu ma sada anak lahi-lahi jala dibahen ma goarna Tuan Somerham. Simbur magodang do Tuan Somerham jala molo dipatakkas ari hatutubu ni na opat halak i pas do songon namartinodohon.

Di natubu Tuan Somerham nungnga marumur inang boru saribu lobi hurang 42 taon.  Dung marumur tuan somerham hira-hira sandangon podang, Toga Purba dohot manalu nunnga be doli-doli. Jadi ditahi roha ni ompu i ma “Mangkulingkon nasungkot di langit natonjol ditano”.

Dung sahat tu hadoli-dolion nasida, ganup ma nasida mangolibe alai anggo tuan somerham nungnga mambuat bakko ni inana si boru saribu raja ai na hol do inang boru siregar i dang na ra tubuan anak.

HABUBUNGKAS NI TUAN SOMERHAM

DOHOT INANG BORU SIREGAR TU RAMBE

Di sada tingki berencana ma tuan somerham dohot inang boru siregar naeng bukkas sian huta tipang tu luat sihadaoan alai dang dipaboa nasida tu manang na ise. Alai ianggo ompu i toga simamora diboto doi samar-samar sian hata dohot pangalaho ni tuan somerham jala dang pala di orai ompu i tahi ni roha ni anak nai.

Marhobas ma tuan i dohot inang boru siregar disungguli ma amana dohot inana asa martinggal hata nasida jala tar ilu-ilu ma nasida sude dibagas i. Dung dipasu-pasu ompu i anakna dohot parumaenna laho ma nasida di usung ma ugasanna. Hape dung di hos ni ari tarboto ma tu si toga purba naung lao anggina i. dipaboa ma tu si Manalu jala ibana ma mangalojong anggi nasida i. Dung jumpasa didokma “ Naso Pungkur naso timbaho, naso uhum naso pangalaho do nabinahen mi laho ho sian jolo nami laos so marboa-boa, pulut do roham maninggalhon amanta naung martua i tarilu-ilu. Konon katanya di lokasi on madabu ma sanggul ni inanta boru siregar jala dibahen ma goarni luat i DOLOK SANGGUL sahat tussadarion.

Dung sahat nasida tu Rambe dialon-laon ni ari, gabe tubuan anak do inang boru siregar 3 halak dibahen ma goarna Rambe Toga Purba, Rambe Raja Nalu dohot Rambe Anak Raja manut goarni angka dolina na tinggal di toba i. jala ditingki nglo nasida hea do natolu halak on ro tu toba patandahon rupana.

Disadur ulang dari :

Buku Riwayat nenek moyang Toga Simamora dibeli oleh Almarhum (Op. Endis Manalu) tahun 1992 dr Gr. KS Manalu di terminal Sibolga

  1. molo sian cerita munaon anak ni toga simamora 4, alani boasa ma ni paradaton holan 3 di gorahon maliate

    • Horas…, abanganda….! ai ndang ceritakku on abang.., holan na manulis ulang do..
      ai au poso dope, dang dope dohot masuk adat.. hurasa lobi umboto dope hamu..
      boi do patorangon muna attong dison aha alana..

    • sahatbsimamora

      Jangan lupa bahasa batak bagi genesi penerus,tingkatkan budaya batak.banyak generasi sekarang tidak bisa bahasa batak.

    • horas.. mauliate di kunjungan muna..

  2. Terang Eka Putra Toean Ni Sumerham Rambe

    Ise do siakangan, PURBA,MANALU,DEBATARAJA manaeng TOEAN SUMERHAM amang? Molo ahu marga RAMBE PURBA generasi ke-15 sian oppu nami TOEAN SUMERHAM RAMBE, generasi ke-16 sian oppu SIMAMORA dan generasi ke-22 sian SIRAJA BATAK amang. Molo amang piga hitunganna???

    • molo sian hatiha i inang, molo sian partubu.. siangkangan ma Purba, manalu dohot debata raja.., alai adong pendapat mandok.. ala parjolo do inang saribu raja dibuat toga simamora jd gabe siangkanganma didok tuan somerham…
      molo au generasi ke 15 sian toga simamora do inang…
      ai didia do hutanta..?

  3. Esron P. Purba, S.Pd

    Mauliate ma di Apara bahhh,,,,

  4. Edy purnomo simamora

    Aek godang tu aek laut,dos ni roha do sibahen na saut.
    Naeng do au nian gabung tu hita saluhutna asa boi ma nian ajaran muna au taringot tarombo dohot tutur tu joloan ni ari on asa lam tu tingkosna tu joloan ni arion.
    Google:edy purnomo
    email:edypurnomo.simamora@facebook.com
    Ramba naposo naso tumuan lata,au songon anak naposo naso umboto hata mangido maaf ma molo tung adong nasalah.HORAS 3 X

    • aek godang aek laut, emma tutu. kwkwkkkww, ai naso tikkos dope huroa nuaeng pra… hahhahhahhahaha

  5. Horas … ! mauliatema ngadibaen itoku tarombo toga simamora on gabe lam tangkass binoto silsilah ni oputai Raja Toga Simamora, alai menurut partubu siakangan do toga purba ito. mauliate. nangpe boru au porludo boto on tarombo on

  6. Horas ma di ht saluhut na,,karmel manalu sorgmunggu

  7. Terang Eka Putra Toean Soemerham Rambe

    Molo siahaan Purba, Manalu, dohot Debataraja sian Toean Soemerham ise ma istri Purba, Manalu dohot Debataraja??? Ai bea istri Tuan Sumerham tarida, istri natolui dang tarida???? Ise ma siakkabgan umurna Purba, Manalu, Debataraja tu anak ni Toga Sihombing?????

    • bah.. molo songon on sungkun2.. au pe dang tolap dope mangalusi.. ai holan na menyalin do au sian bukku hatiha i…, boha angka na asin g.. adong do na boi patorangkon boh..🙂

  8. Terang Eka Putra Toean Soemerham Rambe

    Horas amang@Aram, molo amang sundut 15 sian Toga Simamora baen ma tarombo amang da???? Asa tarida sundutna sian Toga Simamora, molo hutaku di Baroes amang.

  9. sude hita toga simamora sama-sama belajar,napenting niat dohot serius,pingin tau,harus banyak belajar dan banyak bertanya sama orang yang tua.tks

    • mantapma.. pas do i…., sudo do hita na belajar.. sedangkan professor pe pasti do adong naso binotona.. dope..🙂

  10. bolo au purba siapudan do au.bolo songon au lebih mamikiri parngoluanni keturunanni opui do,lapatan na buasa tung maol nakok pinoparna .istilah bolo martitel holan standat do.dang adong na tampil targoar tu permukaan.ido tong napeting si rimangon .horas..

  11. horas…. kakanda.. heee.. molo akka keturunan ni oppu i lumayan do katua.. setingkat wakil menteri nungga adong.. setingkat letjen pe adong do.. naso pola godang do… memang asa mura2 nakkok ikkon bahenon ma nian partangiangan sude na diluat portibion..

  12. rosrita@telkom.co.id

    seandainya ada yang mengetahui silsilah purba balige raja datu pulungan tua tolong bantu saya untuk mencari silsilah keluarga suami saya… namanya akp josua purba dari jumaantuang sidikalang..karena dia polisi jadi dia tidak terlalu fokus masalah silsilah habatahon tetapi saya kepingin memberitahukan kepada anak saya tentang silsilah marganya…nama merua saya manuasa purba .. menurut cerita yang saya dengar ompung mereka pergi merantau ke aceh dan menikah lagi disana. Menurut informasi sudah menjadi muslim dan telah meninggal dunia di aceh. Atas bantuannya saya ucapkan terima kasih…

    • wadoh… kl tentang purba sy benar2 ngak tau kak… mgkn lebih tau abg akp j. purba td lah… atau pulkam dl.. ke asal trus ditanya informasi lebh lengkap disana.
      Setahu saya dijumatuang itu dominan marga rajagukguk.. diaceh tepatnya dimana ya..?

    • daniel jaka purba

      Boe do otik hu patorang bang..
      Nion fb ku daniel jaka boston purba

    • Purba dia didokkon hamu inang rosita@? Ai nahuboto 3 do anak ni oppui toga purba iama:
      1. Purba Pattuk Tobol
      2. Purba Parhorbo
      3. Sigulang Batu

      Molo au inang Purba Sigulang Batu do No. 16

    • saya sandro simamora, kebetulan saya tinggal sma dikampung oppung saya di simamora nabolak. Purba balige raja tinggal disana. saya tahu itu persis karena saya keturunan namora sele yang punya hubungan khusus dengan purba balige raja

  13. mauliate ma di hamu dongan tubu q, alana slama on hurang mangatusi do au tu tetang rambe on, ale alani cerita ni dongan tubu ku, sedikit banyaknya nungga hu attusi be, mauliate godang ma di hamu. au Purba pantunpobol generasi ke-15

    • horas boh……, selamat bergabung di forum ta na met-met on…, au pe hurang mangantusi dope appara.. holan on do naboi ni rekam uji diparngolu ni damang….

  14. Salam. Saya salut dengan keberanian ampara menulis artikel di atas. Saya tidak tahu dari mana ampara mendapat cerita seperti itu. Yang perlu ampara tahu, Toga Sihombing yang lebih dulu nikah dengan boru Lontung. Beberapa lama setelah Silaban, Lbn Toruan, Nababan dan Hutasoit lahir, Toga Sihombing meninggal dunia. Sebagaimana dalam adat Batak, kemudian Toga Simamora pagodangkon Ompung Boru Lontung. Kemudian lahirlah Purba, Manalu dan Debataraja. Itulahsebabnya tanah yang ada di Tipang yang sebenarnya tidak ada pembagian antara anak-anak dari Toga Sihombing dan Toga Simamora. Tipang yang sebenarnya bukanlah yang kita kenal sekarang, yaitu yang ada dipingir danau Toba. Tipang yang sekarang baru dibuka beberapa generasi kemudian. Dulunya Ompu kita, baik Toga Simamora maupun Toga Sihombing berdiam di sebelah atas, yaitu di daerah pegunungan, yaitu berdekatan dengan perkampungan dari Ompu Si Raja Lontung. Si Raja Lontunglah yang memberikan tanah disebelah kanan perkampungan Si Raja Lontung sampai ke Tipang yang sekarang, sebagai Ulos na so ra buruk kepada borunya.
    Terkait dengan Tuan Sumerham, ampara mengatakan lahir di Tipang. Bagi Saya hal itu menjadi pertanyaan besar lagi. Karena dari versi Rambe, mereka mengatakan bahwa yang pertama lahir adalah Tuan Sumerham, barulah Purba, Manalu dan Debataraja. Nah yang benar yang mana. Namun yang jelas, Keturunan Toga Simamora yang ada di Tipang tidak pernah mengetahui adanya Tuan Sumerham sebagai keturunan Toga Simamora. Cerita tentang Sumerham baru diketahui setelah adanya perselisihan antara keturnan Toga Simamora yang ada di Dolok Sanggul dengan Keturunan Rambe, yaitu pada saat peresmian Tugu Rambe di Pakkat.
    Kalau saya sendiri akan mengatakan bahwa Tuan Sumerham tidak lahir di Tipang.
    Kalau kita lihat mengenai penggunaan gelar, Sumba sebenarnya bergelar Toga, demikian pula Simamora dan Sihombing. Keturunan Toga Simamora, yaitu Purba, Manalu dan Debata raja juga bergelar Toga. Sementara keturunan Toga Sihombing bergelar Borsak. Dan marga-marga yang ada di Sekitar tanah Tipang sekarang tidak ada yang menggunakan gelar Tuan. Aneh Bapak dan saudara-saudaranya menggunakan gelar Toga, sementara dia sendiri menggunakan Tuan.

    • molo au no commnt pra bah… au pe holan namindahon sian bukku do….
      molo akka hatiha i…. sebenarna dang pas 100% be sude i… minta maaf molo pajolo hu ate pra,….

    • sebaiknya molo adong sumber ni bukuni imana boido jadi dokument@kalau menurut sumber yang ku tahu bahwa tuan sumerham lahir di Pakkat@yang menjadi pertanyaan saya? tubu ni ise do imana apakah tubuni Istri pertama atau istri ketiga ?

  15. Andi Posman Simamora Debataraja

    Horas abang..mauliate ma parjolo dihamu..au pe adong kebingungan tersendiri mengenai Simamora Sumerham on alana ditingki prajabatan au tahun 2006 pajumpang do au tu boru simamora karejo di BPK RI jadi alani las nirohakku adong ibotokku sama2 di rajabatan I jadi langsung hujumpai ma ibana jala hupatandahon dirikku marga simamora..alai tarsonggot situtu rohangku alana pintor disungkun ibana simamora sian dia au jadi hupaboa sian Doloksangul..dung diboto songoni didok ibana ma ..MAAF ITO DANG SARUPA HITA hami sian Pakkat do..heran jala massai lungun situtu rohangku ditingki I jala maila au ala gabe didok akka naumbege tikki I eeee akka simamora naoto on masa sama2 simamora tapi beda….

    • horas ma muse pra…, dang dope hea hujumpai kasus songoni bah… gabe talpe hian hita disok halak simamora naoto ate hahahahha…..
      molo lao tu pakkat be iba… rambe na disan pittor dianggap saudarana kandung do iba.. memang itoani do nahurang…🙂

  16. Semua cerita/sejarah “yang ditulis ulang” oleh appara kita ini belum tentu didukung oleh data-data yang otentik, mengingat jaman doeloe belum ada pencatatan (record) yang baik. Hal ini mengakibatkan perdebatan yang tak pernah selesai. Jangankan lintas semua suku Batak. Satu versi saja (versi Batak Toba) spt tulisan ini, sudah dibantah oleh appara Manalu (yang tanpa nama) di atas. Bagaimana dengan pendapat appara/saudara kita yang lain yang tersebar di daerah Batak yang lain spt Tapsel (Rambe,dll), Simalungun (Purba, Girsang,dll), dan Karo (Tarigan,Cibero,dll). Saya yakin bahwa – tulisan cerita/sejarah ini tidak dapat diterima 100 % bahkan 50% pun tidak.
    Kalau menurut saya, buat kita generasi sekarang ini tidak perlu “memperdebatkan” hal yang belum tentu benar ini. Apalagi hanya sekedar gelar “Toga” ataupun “Tuan”, yang tidak lagi berpengaruh besar (relevan) dalam sosial budaya kita saat ini baik dilakalangan Batak khususnya, apalagi dikalangan bangsa Indonesia. Yang penting kita mengakui bahwa kita “bersatu” atau merasa “satu” dan saling menghormati.
    Saya pernah dengar penuturan dari marga lain bahwa marga Purba, Simamora dan Manalu nunga adong (ninna) “marsibuatan” atau menikah satu sama lain. Saya ngga tahu apakah cerita ini benar? Dan bagaimana tanggapan appara2ku sekalian, mohon pencerahan.

    Mauliate/Diateitupa/Bujur…Horas.

    Tabe,
    S.Hasiholan Purba – Bogor
    oedndal@gmail.com

  17. SARLI MAROLOP SIMAMORA

    Maulaite ma di genarsi angka na poso na peduli angka sejarah dht holong na mardongan tubu, anggiat ma nang angka naung lahir di jakarta on tontong di ingot holong mardongan tubui. unang ma marsigulut di angka na sopala adong be haporluanna.

    “Hati yang damai mengalahkan segalanya”,

    Au pe nungga hea anggota punguan toga simamora di papua, adong do disi Rambe adong manalu adong purba, adong girsang tarigan, adong muse cibero, adong muse dope na so hea buboto hian ima tondang.

    Dung di Bekasi hami, hubentuk do muse punguan, Hami sudena kompak do dame ….mungkin ala holan na pogos do ra anggotai, hehehe……….. punguan parsahutaon nami ima simamora Debataraja Jati Asih nahumaliangna, di hutanami , adong disi rambe par pakkat, Bah molo marualoan angka adat bah…mamereng angka horong na be ma, dang pola hami marsigulut di angka parjambaran….na asing….horas. na penting adong dongan tubu marnonang, hehehehe

  18. Salam damai sejahtera bagi kita semua.
    Saya marga Manalu bernama Mantak, berasal dari Tano Tipang dan sekarang berdomisli di Tanah Papua, tepatnya di Jayapura. Beberapa artikel mengenai Toga Simamora termasuk mengenai Sumerham telah saya baca, Namun diantaranya ada yang kurang sesuai dengan apa yang dicertiakan pada saya semasa kecil saya. Memang saya akui bahwa masa sekarang sulit mendapatkan data otentik mengenai Toga Simamora. Namun hal tersebut tidak bisa di ulas nerasarkan budaya dan kondisi lokal yang ada di sekitar tanah Tipang. Sumber-sumber yang dapat dijadikan baham adalah certita-verita terun-temurun, sosial budaya, struktur kepemilikan tanah, hubungan dengan masyarakat lain, konflik-konflik antar masyarakat, dan lain-lain.
    Ada beberpa hal yang saya ingin pertegas kembali terkait dengan tulisan di atas,
    PERTAMA. Hubungan Toga Simamora dan Sihombing dengan Siraja Lontung.
    Diatas dikatakan bahwa Toga Sumba mangalap boru lontung, memiliki 2 orang anak, Simamora dan Sihombing. Penulis sangat keras menolak bahwa Boru ni lontung pertama dinikahi oleh Toga Sihombing dan setelah Toga Sihombing meninggal. kemudian dipagodang oleh Toga Simamora. Yang perlu penulis tau, bahwa seandainya Ibunda Toga Simamora dan Sihombing adalah boru ni Lontung mau ereka tidak berstatys boru namun bere. Itulah yang saya tau dalam partuturan pada budaya batak.
    KEDUA. Kepemilikan tanah Toga Simamora dan Sihombing di Tano Tipang.
    Tano Tipang bukan merupakan warisan Toga Sumba kepada anak-anaknya, jadi Toga Simamora bukan dipajae oleh Toga Sumba dan ditempatkan di Tano Tipang Bakkara. Tetapi merupakan Ulos So Ra Buruk dari Siraja Lontung kepada Borunya
    KETIGA. Permasalahan yang timbul antara keturunan Simamora dan Sihombing terkait dengan tanah.
    Yang perlu penulis ketahui dan juga kita semua, bahwa sampai sekarang masih terjadi perselisihan antara keturunan Toga Simamora-Sihombing dengan keturunan Toga Simamora yang ada di Janjiraja dan Holbung terkait dengan Tano Tipang, terutama yang dinagian atas, yaitu bersebelahan dengan perkampungan Si Raja Lontung. Merka selalu mengklaim bahwa tanah tersebut tidak pernah diberikan oleh Siraja Lontung kepada Toga Simamora dan Toga Sihombing. Pada hal, para ompung kita sebelum pindak ke pemukiman yang sekarang (yang sekarang dikenal sebagai Tipang), dulunya bermukim di wilayah pegunungan yang bersenelahan dengan perkampungan Siraja Lontung,
    KEEMPAT. Ada beberapa certita yang dilontarkan oleh keturunan Sumerham yang seolah-olah mendiskreditkan keturunan Toga Simamora yang adan di Tipang. Mereka mengetakan bahwa keturunan Toga Simamora yang ada di Tipang membenvi dan mengusir Sumerham sehingga pergi ke Rambe Pakkat, Malahan ketika mereka meminta bantuan ke Tipang untuk melawan keturunan Raja Pardosi, Merka datang ke Tipang melalui Bakkara dengan berjalan kaki, bagi saya adalah hal yang tidak masuk akal. karena akses dari Bakkara ke Tipang baru ada tahun 1900-an. karena Tipang dengan Bakara dipisahkan oleh tebing batu yang kemiringannya di atas 85 derajat, Kemudian mereka juga menceritakan bahwa keturunan Toga Simamora yang ada di tipang datang ke Pakkat dengan menunggangi banyak kuda dari Tipang dan bermaksud mau melenyapkan keturunan Sumerham. Dalam hal ini saya sungguh-sungguh menyesalkan cerita-cerita seperti itu yang pada akhirnya dapat menimbulkan rasa kebencian antar keturunan toga simamora. Yang perlu kita ketahui semua, bahwa Tipang yang berada di sebelah bakara, menurut penuturan orang=orang tua baru terbuka akhir tahun 1800-an. Ketika Ibu saya masih anak-anak, tano Tipang masih kebanyakan hutan belantara dan akses jalan antar kampung.masih sangat terbatas dan hanya dapat dilakukan dengan jalan kaki. Penggunaan kuda disana untuk sarana transportasi adalah hal yang tidak mungkin, apalagi untuk keluar dari Tipang. Tidak ada ada akses jalan keluar yang memadai. kecuali dengan jalan kaki. Karena Tipang yang sekarang dikelilingi oleh dinding pehunungan yang sangat terjal.
    KELIMA, Masalah pengunaan marga.Nama.
    Pertanyaan yang timbul bahi saya adalah kenapa Sumerham membuat atau menamai anak-anaknya dengan nama Purba, Manalu dan Debataraja. Menurut pemahaman saya adalah agar pada suatu saat, mereka dapat bersatu dengan yang ada di Tipang. Lalu pertanyaan yang mencul bagi saya kemudian adalah. apakah Sumerham dengan boruni rajai akan bernuat seperti itu pada hal mereka terusir karena dilecehkan dan dibenci oleh adik-adiknya? Menurut yang saya pernah dengar,Ompung kita Toga simamora kemudian pergi dari Tipang dengan membawa ompung boru parjolo dan katanya setelah berada di Pakkat Toga Simamora kemudian memiliki keturunan yang dinamakan Sumerham. Kemudian sumerham menikah dan lahirlah 3 orang dan masing-masing diberikan nama sesuai dengan nama anak-anaknya yang ada di Tipang. Maksudnya adalah agar kelak pada suatu saat, semua keturunannya dapat bersatu sebagai satu kelompok marga.
    KEENAM. Buku Pustaka Laklak.
    Ada klaim dari keturunan Sumerham. bahwa mereka memiliki pustaka lak-lak yang merupakan warisan dari Toga Simamora. Saya sangat tertarik dengan dukumen tersebut, seandainya itu ada, saya berharap dapat disalin dan diplubikasikan, sehingga dapat dipelajari oleh keturunan Toga Simamora yang lain, sehingga mereka lebih mengetahii sejarah nenek moyangnya. ,SAYA AJAK PARA AMPARA YANG MEMILIKI DOKUMEN TERSEBUT UNTUK KITA PELAJARI BERSAMA. Mungkin dari sana dapat kita pelajari sejarah kita. Setuju kan? Saya tunggu.

  19. Sjalam sejahtera. Saya agak tertarik dengan buku tersebut, kalau boleh, tolong informasikan, buku tersebut karangan siapa dan tahun berapa. Saya melihat bahwa tulisan dalam buku tersebut ada unsur provokasi. Dimana dapat berdampak kekurang harmonisan bagi keturunan toga Simamora ke depan. Dalam tulisan di atas dikatakan bahwa Purba, Manalu, Debataraja, maupun keturunan Toga Sihombiing bersepakat untuk melenyapkan Sumerham. Hal tersebut akan berdampak terhadap timbulnya rasa kebencian dari keturunan Sumerham terhadap keturunan Purba, Manalu maupun Debataraja.
    Kalau pemikiran saya, hal tersebut tidak berdasar dan bertentangan dengan kenyataan. Kenapa saya katakan tidak berdasar dan bertentangan dengan kenyataan. Dalam hal ini, saya coba mengikuti alur penulis. Kalau Sumerham pergi dari Tipang adalah karena adanya kebencian dari Purba, Manalu, Debataraja dan keturunan Toga Sihombing kepada Sumerham. Tentu Sumerham jiga akan merasa benci karena dilecehkan. Dan saya selaku yang dibenci akan tetap membuat batas-batas terhadap yang membenci saya. Namun salam kenyataannya, kenapa sampai anak-anak Sumerham juga diberikan nama dengan nama Saudaranya yang ada di toba, yaitu Purba, Manalu dan Debataraja.
    Terkait dengan Toga Simamora, saya lebih menerima karya BH Situmorang (Op. Elvira) Tahun 2010 yang judulnya Kisah Toga Simamora.
    .

  20. everton sihombing

    horas dihamu hula-hulai Toga simamora, ia nahualap ibotomu boru Tarigan.
    nahusukkun dison lae ia molo marga tarigan on tarmasuk do disilsilah ni Toga simamora.,
    Alana dipunguan ni marga, tarlumobi mai dipunguanni toga simamora di pekanbaru holan na 3 ondo lae ima : Purba, Manalu, Debata raja. songon dia menurut ni hula – hulai

    • horas matutu.., molo tarigan marga ni batak karo…, alai dibuatma persamaanna marga batak toba.. disilsilah on dang adong tarmasuk bah…
      alai molo adong na lobi umbotosa asa dipatorang akka dongan..

  21. Horas Lae S. Sihombing. Mauliate ma dohonon tu perhatianmuna tu pomparan ni ompunta Toga Simamora. Taringot tu marga Tarigan adong, adong do nasida sian pomparan ni ompunta Toga Simamora, jadi ndang sude marga Tarigan pinompar ni toga Simamora. Hira-hira songonon ma barita na binege. Ia dunng matorop maribur pomparan ni ompui, adong ma nasida na mangaranto tu angka huta na asing jala mambuka parhutaan disi. Sahalak sian pinompar ni ompui, ima sian horong ni Purba Sigulang Batu lago do mangaranto/ marjalang sian bona pasogit tu daerah Panguruan jala sahat muse tu daerah Dairi. Di Daerah Pangururan marpinompar ma ompui ima Siboro. Jala di Daerah Dairi pinomparna ima angka marga Purba Tambun Saribu, Silangit, Tondang dll. Sian Daerah Pangururan dohot Dairi godang ma nasida muse na mangaranto jala na mamungka parhutaan di Tano Simalungun. Jadi di Tano Smalungun marpinompari na sida jala adong ma on na tetap mamboan marga Purba, alai adong do nasida na na mambahen marga Girsang suang songoni Siboro.Jadi taringot tu Tarigan na adong di Tano Karo, terjadi alani perkawinan antara pinompar ni Toga Purba na sian Smalungun dohot Dairi tu boru ni Karo. Hal on ndang lepas sian budaya setempat, ingkon dibahen jolo gabe marga sian karo asa mardalan angka adat. Jadi menurut cerita na bibege, termasuk mai sian angka dongan karo marga na asing, dipamargahon ma jolo nasida gabe marga ni pihak beru dari orang tua perempuan. Jadi huroha ala Tarigan do pihak beru ni nanaeng kalimbubu i, jadi jolo dibehan ma nasida gabe marga Tarigan. Alai tung pe naung di margahon nasida, tetap do nasida mamboanthon asal-usul marga nasida be, ima na gabe adong Tarigan Sibero. Tarigan Sibero ima sian Purba Siboro. Tarigan Silangit, ima sian Purba Silangit. Tarigan Girsang, ima Sian Purba Girsang, dohor angka na asing. Jadi molo di partubu, ndang na apala marhaha maranggi Tarigan Girsang dohot Tarigan Sibero, suang songoni dohot Tarigan Silangit. Tetap do nasida dikaitkan dohot partubu na, songon naung pinatorang di ginjang, ima Tarigan Girsang tu Marga Girsang. Sibero tu tu Purba Siboro, Tarigan Silangit tu Purba Silangit.
    Jadi tarsongoni ma jolo saotik na boi pinatorang.

  22. SARLI MAROLOP SIMAMORA

    Molo na jolo soal biasa do saling berantam, manggulut siguluton, pataridahon parbinotoan.
    alai tu zaman saonarion nungga zaman kemerdekaan, era kristen dan demokrasi. menurut hemat saya tidak perlu lagi mengupas sejarah-sejara yang tidak bakal ada endingnya.

    bah na merasa dongan tubuna, mari saling berdamai dan bersilahturahmi, ai di adat pe nungga be masiboan horong na be. jadi dang adong be siguluton. Tingki sd sahat tu smp au najolo hera na sarupa do cerita ni masalah toga simamora on, nangpe cerita ni ompung sian dainang(br hombing). Na pasti boasa dang marsada, ala dang adong kesepakatan na joloi ise siangkangan. Jala dongan tubu na sian pakkat dang sude kompak mambahen margan Rambe., adong na mambahen manalu adong purba adong debataraja. songoni mai ate (jala dan masi alapan dope nasida) sementara di toba nungga si boruboruan.

  23. Molo Tarombo/Sejarah marga -marga na adong di tano batak nabinoto ndang adong na 100 % kebenarannya…….suang songon i do nang di tarombo ni Ompunta Toga Simamora…..molo songon au berprinsip naun porlu dihita namardongan tubu asal ma olo hita berpikir/menelaah dibagasan roha dohot pikkiran na ias molo adong angka barita manang molo tabukka martorombo taringot tu tarombonta TOGA SIMAMORA jala olo hita padomudomuhon tarombo i laho pareakhon tu naummuli bah dapot ma antong dihita songon nidok ni ompunta sijolo-jolo tubu ” Balintang ma pagabe tumundalhon sitadoan arinta do gabe molo tong2 hita marsipaolooloan”…….molo tona tu au sian ompungku(alm) songon i sian damang tua….”Lului ma tarombo/sejarah ni TOGA SIMAMORA dohot TUAN SUMERHAM dohot RAMBE…..molo nunga diantusi ho i dapotmu ma tarombo, ikkon botoon mu do hubungan ni na-3 i ” ima poda tu au sian huta……ido umbahen na di huta nami on hupajongjong hami do punguan TOGA SIMAMORA jala keanngotaan nami lengkap ma dison Pomparan ni Ompunta Toga Simamora na sian Toba, Karo, Simalungun, Pakpak, dohot hami na sian Pakkat pomparan ni Ompu nami Tuan Sumerham…..botima jo sian au angka dongan tubu…horas ma Toga Simamora.

  24. Taromboi mansai ringkot doi di Habatahon (sesuai dengan budaya) asa unang gabe mago jati diri manang identitas ta sebagai halak Batak na berbudaya. alana sian tarombo ido taboto partuturan, sian ido tabota parjambaran sijaloon jala sian ido taboto marpangalaho nadenggan “manat mardongan tubu”
    Tarombo ima sejarah ni ompunta, sedangkan sejarah dunia kita pelajari disekolah apalagi sejarah ta sandiri wajib dong !!
    Hanya saja sebagai saran tu angka dongan : molo cerita tentang tarombo janganlah main-main, kita hrs punya fakta-fakta pendukung, bukti-bukti yg otentik bila perlu penemuan para arkeolog yg relevan terhadap cerita tarombo tadi. Jadi jangan asal tulis sebelum di sensor, bisa-bisa menjadi ajang perdebatan diantara duabelah pihak.
    Mauliate Horas!! buat penulis blok ini belajar lah lebih banyak jangan asal copy paste
    m.purba dari pedalaman kalasan parlilitan

    • Songon na maniak iba manjaha komentar mon poank bah…., molo fakta otentik do.. dang adong i…
      jala muse memang hutulishon do keterangan dibawah bahwa ini sadur ulang… molo adong do versi ni cerita na lain di boto ho poank paboa ma asa ta posting tong dison asa ta padenggan.. ianggo holan di roham do poank tong do dang otentik i….,
      Hupaima ate…🙂

  25. Syalom dan salam Sejahtera.
    Sesungguhnya yang perlu kita capai dan dipertahankan oleh pompran ni Ompui Toga Simamora adalah adanya rasa persatuan dan kesatuan serta damai sejahtera. Untuk itu kita perlu senantiasa ingat pesan leluhur kita, Marsiamn-aminan songon bulung ni gaol Marsitungkol-tungkolan songon suhat di robean.
    Tarombo Toga Simamora sekarang ini menjadi suatu permasalahan karena adanya dua versi yang berbeda, yaitu antara yang dibuat oleh ketrunan Sumerham dengan apa yang diyakini oleh keturunan Toga Simamora yang ada di Toba. Memang untuk membuktikan kebenaran dari versi itu sekarang, sudah agak sulit karena tidak adanya literatur pendukung dan dapt diyakini oleh kedua belah pihak. Permasalahan ini akan lebih nyata pada warga perantau, dimana secara persekutuan dan pelaksanaan adat masih terhimpun dalam Toga Simamora, Berbeda dengan di Bonapasogit yang sudah pada taraf mengompuni.
    Banyak yang mempertanyakan, siapa sebenarnya Sumerham, siapa Purba Sumerham? Karena dalam Tarombo Purba, mereka tidak ada. Jelas memang karena Purba Sumerham berasal dari Purba Sumerham. Lalu persoalan yang timbul kemudian siapa yang paling sulung? Apakah Manalu dan Debataraja menjadikan mereka sebagai Haha Partubu sebagaimana dengan Purba Toba? Yang paling rumit lagi, Purba Sumerham selalu mengklaim bahwa merekalah yang paling sulung karena merupakan anak dari Ompung boru, Boru Pasaribu (Sariburaja). Untuk itu perlu saya sampaikan beberapa hal, yang merupakan hasil diskusi saya dengan salah seorang Tetua Adat di Tipang. Beliau merupakan salah seorang Narasumber pada pertemuan Pomparan Toga Simamora yang diadakan di Medan beberapa waktu yang lalu. Pertemuan tersebut dihadiri oleh berbagai pihak baik pejabat pemerintah (Pemda Sumut, Wakapolda Sumut dll), Hula-hula Pasaribu, pomparan Toga Simamora dari Toba maupun pompran ni Sumerham.
    Dalam pertemuan tersebut disampaikan, bahwa Si Raja Sumba yang mempermaisurikan Siboru Amak Pandan, puteri Si Raja Lontung melahirkan dua orang anak laki-laki, yaitu Simamora dan Sihombing. Setelah Dewasa, Simamora menikah dengan boru Pasaribu (Sariburaja). Namun ompung boru tersebut “Hol”, tidak memiliki keturunan. Kemudian Simamora menikah lagi dengan Boru Siregar yang merupakan cucu dari Siraja Lontung. Dari Ompung boru itulah lahir Purba, Manalu dan Debataraja. Pada awalnya mereka termasuk keturunan Sihombing, bermukim di Kampung Siamak Pandan Nauli yang kita kenal sebagai Tipang sekarang ini. Tanah tersebut merupakan pemberian dari hula-hula Siraja Lontung. Namun karena kondisi tempat yang mereka diami masih berupa belantara berada dilereng pegunungan dan tidak ada pengairan. maka mereka kemudian pindak ke wilayah Sipagabu, yaitu sekitar wilayah Silaban Humbang. Dari sanalah kemudian Toga Simamora pindah ke daerah Pakkat. Dengan demikian dapat dikatakan bahwa baik Simamora maupun Sihombing marpinompar di Daerah Humbang. Dulunya Tano Tipang (Huta Siamak Pandan) ditinggalkan begitu saja tidak perpenghuni. Adapun penduduk yang ada sekarang adalah keturunan Simamora dan Sihombing yang kembali dari dari Humbang.
    Dalam pertemuan yang diadakan tersebut, Hula-gula Pasaribu juga mengakui bahwa Namboru mereka tidak memiliki keturunan (HOL).
    Terkait dengan Sumerham, Pomparan Toga Simamora yang ada di Toba tidak pernah mengetahuinya. Isu Sumerham baru diketahu setelah adanya acara adat peresmian Tugu Tuan Sumerham di Pakkat yang berdampak terjadinya pertikaian Adat. Hal tersebut timbul karena keturunan Toga Simamora yang di Toba menganggap bahwa keturunan Sumerham dengan sengaja mau menghilangkan keberadaan Simamora. Dimana Tugu Sumerham dengan 3 (tiga) anaknya, yaitu Purba, Manalu dan Debataraja. Pada Hal Purba, Manalu dan Debataraja adalah keturunan ompung Simamora. Hal tersebut tidak dapat diterima oleh pomparan Toga Simamora yang ada di Dolok Sanggul.
    Lalu yang menjadi pertanyaan, Siapa sebenarnya Sumerham? Apakah mereka keturunan Simamora? Apakah Sumerham merupakan keturunan dari Ompung Boru Pasaribu setelah di Pakkat ataukah Ompung Simamora nikah lagi di Pakkat? Terkait dengan hal tersebut memang sulit di buktikan karena belum ada literatur yang sahih. Dalam karangan Sitor Situmorang diaktakan bahwa Simamora setelah di Pakkat menikah lagi dengan boru Pardosi. Namun buku tersebut tidak serta merta dapat dijadikan sebagai literatur resmi karena kejadiannya sudah lama berselang. Sementara beliau sendiri hidup dalam abad ke-19.
    Berbeda dengan versi Pomparan Sumerham yang mengatakan bahwa Sumerham lahir dari Ompung boru Pasaribu. Sumerham katanya menikah dengan boru Siregar, namun mereka belum dikaruniai keturunan. Kemudian mereka dilecehkan oleh adik-adiknya, baik dari keturunan Simamora dari ompung boru Siregar maupun dari keturunan Sihombing. Dan mereka menggambarkan kejadiannya adalah di Tipang sekarang. Dan mereka mengatakan bahwa mereka memiliki buku laklak dan lain-lain, Warisan Simamora. Kalau saya amati versi yang dibuat oleh Pomparan Sumerham, banyak hal-hal yang tidak sesuai dengan sejarah Tano Tipang dan Pomparan Ni Si Raja Sumba.
    Terkait dengan pertenuan Toga Simamora tersebut, Narasumber yang dari Tipang mengatakan dengan terus terang. bahwa pomparan Toga Simamoras yang berada di Toba, tidak pernah mengetahui tentang Sumerham, tidak ada dalam Tarombo Simaora. Dan untuk membuktikan bahwa Sumerham adalah keturunan Toga Simamora, pada saat ini sudah sangat sulit. Namun demikian kami juga kata beliau bukannya kelebihan keturunan, kalau memang keturunan Sumerham mengakui sebagai keturunan Toga Simamora, maka keturunan Sumerham harus m,engakui sebagai adik bungsu. Demikian juga dengan nama anak-anak perlu diatus kembali sehingga tidak tumpang tindik dengan yang ada di Toba.
    Demikian sekelumit perkembangan sejarah pompran Toga simamora. Agar hedepan timbul komunikasi dan relasi yang lebih baik maka perlu adanya komunikasi yang lebih intensif dari kedua kelompok. Semakin dibiarkan maka kedepan, permasalahannya bukannya semakon baik.

    • akan lebih baik semua versi tersebut kita upload dan unggah terutama di salam bloq ini dan kita bebaskan semua pomparan untuk memilih sejarah yang mana lebih cocok.. kalu menunggu literatur yang sahih horasma dang na lao dapot i….🙂
      Mauliate nungnga berkunjung

  26. Terang Eka Putra Rambe

    @Aram Manalu, kalau benar siakangan adalah Purba apakah tanda dari orangtuanya membuktikan bahwa benar Purba lebih tua dari Tuan Sumerham????
    Jika benar Purba, Manalu dan Debataraja lebih dulu lahir dari Tuan Sumerham, siapakah diantara kalian (Purba, Manalu dan Debataraja) lebih tua dari anak Sihombing??
    Dan kata kuncinya, berapakah boru dari Raja Lotung/Lontung???
    Tolong segera dijawab ya dengan secepatnya.
    Biasanya orang tua dulu ada memberikan sesuatu kepada anaknya yang sulung sebuah benda untuk menandakan bahwa benar dialah yg sulung.

    • Horas boh…., nungnga sai hira soal ujian nasional on poank…..🙂
      coba appara lihat tulisan paling bawah seperti ini :
      “Disadur ulang dari :

      Buku Riwayat nenek moyang Toga Simamora dibeli oleh Almarhum (Op. Endis Manalu) tahun 1992 dr Gr. KS Manalu di terminal Sibolga”

      kalo dah dibaca pasti dah ngerti maksud tulisan ini….

  27. Terang Eka Putra Rambe

    Yang menjadi relevansinya adalah kenapa pak Aram Manalu berani mengatakan bahwa Purba lebih tua usianya dari Tuan Sumerhan? (diluar konteks tulisan yg anda posting tersebut).

    • horas…., dang au na mandok songoni pra…. bukku i do….
      molo adong keterangan na lain boi do taposting muse dison…

  28. Horasma dihita saluhutna. Molo hu paihut-ihut tarombo ni toga simamora on, sipata bingung do au, ima taringot tu Sumerham…na gabe dua versi. Na parjolo sian Purba takkas do tarida disi Sumerham ima sian purba Parhorbo anakna 3 ima: Parhodahoda, Datu marsahan omas, Sigulang batu. Jadi Parhodahoda anakna 3 ima: Sumereham, O. Badiporhas, O. Habissaran. Sumerham anaklna 3 ima: Purba, raja Nalu dohot anak raja.
    Versi na paduahon na mandok ima Sumerham anak ni toga simamora tubu ni inang boru saribu raja…anak ni Sumerham ima: Purba, Raja Nalu, Anak raja, jala di tamba ma di jolona i sude pake rambe….. jadi na toho nadia do on…..jala nadioa do na gabe acuan taringot ni na dua versi on………. Horas……….

  29. Izin copas ma jo ateh amanguda…! Horas

  30. Marthin Fransisco Simamora

    Horas ma di hamu abang niba.
    Au naeng manukhun. Ise do padan i debataraja?
    Molo adong na humboto, tolong jo ceritahon.
    Mauliate parjolo

  31. Jaya Simamora

    Simamora/Debataraja marpadan mai dohot Manurung katua..

  32. alfonsus untung siboro

    patorang HAMU jo silsilah marga siboro…mauliate

  33. @alfonsuuntung siboro: jaha hamu antong postingan ni Mantak Manalu | 4 Mei 2014 pukul 02:34 na diginjangi, asa diboto hamu sian dia asal usul Siboro.

  34. Tolong di beritahu poparan toga simamora di semua suku
    Trima kasih

  35. hebat…….luar biasa….! dan salut buat tulisan dari amangtua Aram. Walaupun banyak kritik pedas….itu pertanda isi dari tulisan kita dapat menggugah keingintahuan dari masyarakat, khususnya keturunan Toga Simamora. Terus terang, dengan adanya ruang /komen ini maka semakin banyak data yang dapat terjaring….. yang memungkinkan suatu saat akan terakumulasi satu, dua, tiga rangkuman yang akan diperdebatkan lagi dengan tokoh/penetua Toga Simamora di seluruh dunia untuk menemukan satu kesimpulan “dos ni roha” yang berdasarkan bukti autentik, logis dan sebagainya.

    Namun hal yang terpenting, orangtua saya pernah berpesan, “dang nalobian jolma hita!” menjadi acuan bahwa pomparan ni Toga Simamora ke depan semakin maju dalam segala hal, terutama dalam hal pola pikir…!

    Saran: molo boi pomparan ni Toga Simamora, unang be marsibuatan…!
    horas…….!

  36. sada mahita poparan ni op tatogasimamoraa unang ala ni tarobbo lilu hitaalai martangloiangma hita asadapot hasadaan niroha

    • horas…, mauliate di kunjunganna…. ai sattabi ma jolo baowa do manang borua..? goar baoa hape photo cewek.. wkwkwkw

  37. Horas Ma dihita saluhut na

    Bicara sejarah Parmargaon
    tarlumobi ma dihita Toga Simamora
    rikkot do nian ikkon boto on

    asa tutu songon Dalihan Na tolu

    Manat mardongan tubu
    Somba marhula hula
    Elek marboru

    Alai
    massai denggan do ra, molo jolo dapot info tambahan sian berbagai sumber
    asa di publikasihon sebagai acuan menuju kebenaran
    tung pe dang mungkin dapot kebenaran yg sejati

    minimal nungga adong usaha untuk menuju kebenaran i.

    Sebagai pembaca
    gabe bingung do iba,alani godang na versi tulisan na mar si baen baen na.

    Berbagi untuk lebih baik

    Mauliate

    • Horas…, mauliate dikunjunganna…, unang pola bingung hita.. alana sejarah do on.. molo adong na berbeda antar buku biasa doi… ai suatu kejadian pe boi do berbeda cerita molo adong lobi sian salahak mamereng.. walaupun dlam hitungan jam…
      txs

  38. andre simamora

    Horas ma di hita akka na mar appara. Andre simamora debata raja sappe tua no 15. Salam knl ma sian au.

  39. Unang gabe bingung jolma dibaen artikel on.

  40. Nangummalo hitasan oppungni oppungta namanulis taromboni siraja lottung.
    Hita baru dape diportipion,maleleng adong tarombo nisiraja lottung sebelum hita,jadi unang asal manulis artikel copy paste,jala cerita cerita naso jelas dibaen gabe artikel.nang adong rambe di toga simamora ima intina.jadi unang segai hamu nadibaenni oppungta najolo i.jala penerusmuna akka toga simamora.

    • baen pendapatmu pra…, molo copy paste.. lului damang ma jolo asal (master) ni artikel on..
      unang holan hata… ai so adong tarombo ni raja lontung dison…, taringot ni rambe… baen hatoranganna asa ta patakkas… ahama na dibahen ni oppungta na jolo paboama amang…🙂 horas

  41. Ai nabahatan huida taromboni siraja lottung nasaonari gabe adong nadiruba san naaslina.
    sansiraja lottungdo tubu asalmuasalni marga.khusus natabahas nadiroba gabe adong cabang nabaru,ima (toga simamora).
    Takkas taboto simamoraon helani siraja lottungdo dangngi?.alai benna tarombo asalni-asal marga2 sans keturunanni siiraja lottung,jadi dohot gellengni boruni siraja lottung on ditulis 3 san helana simamora on.ima purba, manalu,debata raja.jadi panukkunku tuhamu rajanami,akka dohot apparakku sude,dohot akka itokku.boasa adong taromboni siraja lottung nuaeng berobah gabe 4 cabang?ima toga simamora.1.purba 2.manalu 3.debataraja 4.rambe.
    pertanyaanna isedo rambe on?.boasa taromboni raja lottung(keturunannni raja lottong nuaeng gabe adong tiba2 tarida rambe)ai nasan boruni raja lattung ondo tubu si rambe on?.takkas taboto helani siraja lottung ondo simamora.nahutuntut dison.hita akka toga simamora unang terpengaruh di akka namasa nuaeng.tarombo ni siraja lottung boi berobah.unang taajarhon tu akka gellengta tarombo nasala.muliate godang.

    • songonon do appara molo dipertanyaanmu :
      1. simamora hela ni LOTTUNG = BENAR (sesuai dengan artikel ini)
      2. RAMBE MEMANG BUKAN POMPARAN NI LOTTUNG (sesuai artikel ini) ALASANNA : molo RAMBE tubu ni inang Boru SARIBU RAJA (BUKAN tubu ni inang BR LOTTUNG)

      3. SIMAMORA BUKAN POMPARAN RAJA LOTTUNG (SESUAI DENGAN ARTIKEL INI)

      ATTONG NADIA DO NA DIBANTAH APPARAKU….?

  42. Asa takkasdo taboto sude nadiblogger on.sotung unang di pamasuk hamu rambe tu toga simamora di taeomboni siraja lottong.jala boi jawaponmuna namarpqnukkun diginjang.rambe on nang san boruni siraja lottung.diparadatonni toga simamora nangdiakkui rambe.
    Kenyataan nahualami.natuatuakku siraja adat simamora sebelum mendiang.sohea hubege dohot diajari diparadaton.adong rambe.jala 6 taon nasalpupe huboto adong rambe naeng masuk tutoga simamora.adong2 sajo.

    • molo dihuta nami di Tapanuli tengah appara…, mulai sian na jolo sa paradaton do hami dohot rambe…, jala mardongan sabutuhado rambe dohot purba, manalu, debata raja…
      jala diluat pangarattoan on tepatna di kutacane tongdo saparadaton appara…
      ai didia do tahe hutanta..

    • jadi molo menurut apparaku… dang toho rambe (tuan somerham) anak ni toga simamora? patorang ma jolo amang asa takkas..

  43. Nang uppakket paradatonta saonari san oppungni appungta najolo.boasa najolo nasida(akka oppungta) nangditulis rambe keturunanni simamora?.coba rimangi.
    Boasa adong nuaeng gabe marcabang ditaromboni si radja batak khusus simamora adong rambe!.rimangi muse.au parsibolga tapsel.nahusukkun nuaeng,heado diida hamu tarombini siradja batak i naparjolo?.idama, tutudo adong rambe manangna daong?.

  44. Ai marga ahadohamu?.sampe nangdiboto hamu kasus on?.

  45. Sedangkkan marga naasing naso keturunanni simamora diboto kasus on,hape keturunanni simamora nanuaeng emma tutu dostahitta maninna. Maila au tunatuat tuatta dohot namanulis taromboi oh…. Tahe amang.

  46. Mantap Appara Aram Manalu…. wajar setiap artikel tarombo menimbulkan pro dan kontra, setidaknya artikel ini bisa menjadi bahan perbandingan dengan apa yg kita ketahui selama ini. Belum tentu apa yg dituliskan appara ini benar 100%, dan sebaliknya belum tentu juga apa yg saya ketahui benar 100%.Mauliate Appara.. Horas ma

  47. Mari Kita doakan Presiden Jokowi dan Ahok dari segala ancaman dari kelompok yang mengatasnamakan agama.Doa Kerukunan Beragama Bagi Kedamaian Bangsa Kita.Saya mewakili Rakyat Yang Cinta Damai Dalam Kasih Kristus.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: